Reklamy wielkoformatowe otaczają nas z niemalże każdej strony. Można je zauważyć zarówno w miastach, pomiędzy budynkami, jak i na wsiach, czy na terenach niezamieszkałych, gdzie zwykle materiały reklamowe montuje się przy drogach. Wyróżniamy kilka najpopularniejszych rodzajów konstrukcji reklamowych, z których każda cechuje się nieco inną budową lub sposobem montażu. Jakie są więc najczęściej wybierane konstrukcje reklam wielkoformatowych, z jakich materiałów powstają i jakie jest ich zastosowanie?
Najpopularniejsze rodzaje konstrukcji reklamowych
Każda konstrukcja reklamowa powinna być solidna i bezpieczna dla przechodniów, osób poruszających się pojazdami, czy samych osób odpowiedzialnych za montaż reklamy. W większości przypadków budowa konstrukcji reklamowych nie stwarza zagrożenia, jednak istnieją także te mniej bezpiecznie formy reklamy. Jakie więc wyróżniamy konstrukcje reklamowe i które z nich są najbezpieczniejsze?
Konstrukcje reklamowe wolnostojące
Konstrukcje wolnostojące to jedne z najczęściej spotykanych opraw reklamy zewnętrznej. W zależności od sposobu montażu wyróżniamy konstrukcje na stałe montowane w gruncie, konstrukcje przestawne oraz te zabezpieczane naciągami. Czym wyróżniają się każde z nich?
Zastosowanie rusztowań modułowych
System modułowy pozwala na tworzenie konstrukcji z wielu elementów, których montaż odbywa się na budowie, co zapewnia wygodny transport. Takie modele idealnie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie wymagane jest odpowiednie dopasowania rusztowania do elewacji. System ten często więc wykorzystuje się podczas prac modernizacyjnych w przypadku budynków o niestandardowej konstrukcji, np. w kościołach. Takie rusztowania dają nam wiele możliwości wykorzystania, dlatego coraz częściej są one stosowane także jako konstrukcja sceniczna lub teatralna scenografia.
Konstrukcje na stałe związane z gruntem
Jeżeli prace nie są wykonywane na niestandardowych budynkach, dobrym wyborem będą rusztowania ramowe. Transport takiego rusztowania jest nieco trudniejszy, ponieważ jego szkielet stanowią montowane poprzecznie, płaskie ramy. To powoduje również, że wersje te będą składały się z mniejszej ilości elementów, niż w przypadku rusztowań modułowych.
Konstrukcje przestawne
Konstrukcje przestawne, jak sama nazwa wskazuje, w razie potrzeby mogą zostać przestawione w inne miejsce. Podstawę całości stanowi solidna konstrukcja stalowa z rur, którą tak jak w przypadku konstrukcji stałych, także zabezpiecza się poprzez cynkowanie ogniowe. Tablice obciąża się balastem najczęściej wykonanym z betonu, dzięki czemu można mieć pewność, że konstrukcja nie przewróci się wskutek mocniejszego podmuchu wiatru.
Konstrukcje montowane na naciągach
Ten typ konstrukcji polega na ustabilizowaniu nośników przy użyciu tzw. odciągów oraz linek zaczepianych o montowane w ziemi „śledziki”. Jest to mało trwały i niebezpieczny rodzaj konstrukcji, gdyż reklama nie jest w żaden sposób dociążona. Przy większym podmuchu wiatru konstrukcja może zwyczajnie się przewrócić, co stanowi zagrożenie dla osób przebywających w pobliżu reklamy.
Konstrukcje wielkoformatowe wiszące
Do konstrukcji wiszących możemy zaliczyć m.in. systemy ścienne, na których montuje się baner reklamowy lub kasetony z możliwością zamontowania podświetlenia reklamy. W przypadku wiszących banerów można zastosować konstrukcję wykonaną ze stalowych rur, do których następnie montuje się elementy umożliwiające naciągnięcie wydrukowanej reklamy. Z kolei konstrukcję kasetonów najczęściej stanowią obudowy, w których montuje się podświetlenie LED, a sama reklama może zostać włożona do wnętrza kasetonu lub nadrukowana bezpośrednio na nim.
Zastosowanie konstrukcji reklamowych
Jak można się łatwo domyślić, konstrukcje reklamowe służą do eksponowania materiałów reklamowych o dużym formacie, których samodzielne powieszenie byłoby niemożliwe lub utrudnione. Zadaniem konstrukcji jest utrzymywanie stabilności banerów nawet przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Najczęściej reklamy wielkoformatowe montowane na tego typu systemach można ujrzeć przy drogach lub w większych miastach na odkrytych przestrzeniach.
Co lepiej wybrać - konstrukcję pod reklamę czy billboardy?
Billboardy służą do wyklejania wcześniej zbudowanej powierzchni wydrukowanymi na folii lub papierze materiałami reklamowymi. Konstrukcje reklamowe z kolei umożliwiają zamontowanie banerów reklamowych wydrukowanych na dużo trwalszych i grubszych materiałach. Choć billboardy także są trwałym sposobem reklamowania produktów i usług, po pewnym czasie tablice mogą być wyklejone zbyt dużą ilością reklam, co może wpływać na estetyczny wygląd całego billboardu.
Wybierając konstrukcję reklamową, powieszony baner zwykle stanowi jedyną reklamę zamontowaną na systemie. Wówczas materiały reklamowe mogą znacznie lepiej się prezentować i mocniej rzucać się w oczy. Ponadto, gdy zajdzie taka potrzeba, baner można z łatwością zdemontować i powiesić na jego miejscu nową reklamę. Warto dodać, że montaż baneru na konstrukcji jest znacznie łatwiejszy niż wyklejanie reklamy na tablicy billboardowej.
Konstrukcja wolnostojąca czy wisząca?
Poszukując odpowiedniej formy reklamy wielkoformatowej, warto mieć na względzie, że konstrukcje wiszące zwykle wiążą się z większą ilością ograniczeń niż w przypadku konstrukcji wolnostojących. Znaczenie mają wówczas zarówno waga systemu do montażu, pozwolenia ze strony właściciela budynku, jak i format reklamy.
W przypadku systemów reklamowych wolnostojących jedynym ograniczeniem jest tak naprawdę wielkość podłoża, na jakim zostanie postawiona konstrukcja. Tego typu systemy są znacznie trwalsze i bezpieczniejsze, gdyż dzięki zamontowaniu konstrukcji w ziemi lub dociążeniu jej betonem, reklamie nie grozi zniszczenie lub przewrócenie.
Podsumowanie
Konstrukcje reklamowe wolnostojące to jedne z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych form montażu reklamy wielkoformatowej. Ich największą zaletą jest możliwość dokładnego zabezpieczenia systemu poprzez umieszczenie go na stałe w podłożu lub dociążenie specjalnie przygotowanymi materiałami. Takie rozwiązanie sprawia, że konstrukcje reklamowe są bezpieczne i można umieszczać je zarówno przy drodze, jak i pośrodku zatłoczonych miast, gdyż nie grozi im przewrócenie przy większych podmuchach wiatru.